Du får bara lämna tillbaka en vara eller byta den
eller klaga på den om du visar kvittot.
Därför måste du spara ditt kvitto.
Vanligast är att du ska spara ditt kvitto i tre år.
Så länge gäller konsumentköplagen
om det blir något fel på det som du har köpt.
Om du inte har kvar ditt kvitto
kan det bli svårt att visa att du köpt varan.
Betalda lån
Kvitton på betalning av lån ska du spara i tio år.
Huskvitton
Kvitton på hus ska du spara
så länge som du äger huset.
Det gäller också kvitton på reparationer av huset.
Du ska kunna visa kvitton om du säljer ditt hus.
Det kan påverka hur stor skatt du ska betala för försäljningen.
Skatteavdrag
Kvitton på sådant som du vill dra av skatt för
ska du spara i sex år.
Skattemyndigheten kan be
att få se sådana kvitton
sex år efter att du lämnat in din deklaration.
Räkningar på internet och kontokort
När du betalar räkningar på internet får du inga kvitton.
Då är det bra att skriva ut betalningsordern och spara utskriften.
Skriv också ut sammanställningen av dina betalda räkningar,
och kontoutdrag.
Spara utskrifterna lika länge som andra kvitton.
Senast granskad: 2009-10-19