Bli en nöjd studentkonsument

Glada studenter

En skräddarsydd balklänning, håruppsättning på salong, coolaste transporten till balen och catering till studentmottagningen. Du är inte ensam om att ha höga förväntningar inför en av livets hittills viktigaste händelser. Säkerställ att du får det du vill ha genom att lyssna på tips från Konsumentverkets jurist Peter Gustavsson.

Var ute i god tid

Studenttider är högsäsong även för konfirmationer, bröllop och andra festligheter. Boka därför frisör, fotograf, matleverans, bil, sömmerska och andra tjänster i som god tid som möjligt. De populära blir snabbt fullbokade.

Prata med äldre kompisar

Hör efter vem tidigare studenter anlitade för olika typer av tjänster och leveranser. Lyssna på deras rekommendationer.

Beskriv dina önskemål och förväntningar

Var så detaljerad det bara är möjligt när du förklarar vad du vill ha. Dina tankar är det ingen som kan höra. Lämna en skriftlig beskrivning eller ta med en bild om det är möjligt. Undvik att använda ord som tolkas olika av olika personer, till exempel ”en cool bil”, ”en modern frisyr” eller ”god buffé”.

Jämför priser

Kolla vad du får för pengarna hos olika butiker, salonger och leverantörer. Var dock extra vaksam om något verkar vara för billigt, det finns troligen en anledning.

Be om en bokningsbekräftelse eller skriftligt avtal

Det ska tydligt framgå:

  • Eventuell betald handpenning + totalt pris inklusive moms
  • Exakt vad du har beställt eller bokat
  • Antal, till exempel matportioner, tårtbitar
  • Sista dag för leverans

Ställ kontrollfrågor om eget ansvar och försäkring

Be leverantören förklara vad villkoren säger om ditt eget ansvar, till exempel om din hyrkostym blir förstörd eller det blir en repa i hyrbilen. Ta reda på hur du kan försäkra dig mot missöden och olyckor. Gör klart vilka rättigheter du har om leverantören inte håller sin del av avtalet, till exempel om den beställda skräddarsydda balklänningen inte blir färdig i tid.

Är du inte nöjd – klaga direkt!

Reklamera varan eller tjänsten så fort det bara är möjligt. I många fall kan leverantören rätta till felet eller lösa problemet. Om du väntar med att klaga är det svårare för dig att bevisa din rätt. Du kan bara kräva skadestånd för den faktiska kostnaden för den vara eller tjänst du inte anser motsvarande vad du beställt, aldrig den så kallade ideella, känslomässiga skadan.

Senast granskad: 2014-04-29