”Man ska absolut klaga!”

Foto: Olof Norell

Olof Norell tycker att det är självklart att man ska gå tillbaka till butiken och klaga om man inte är nöjd.

– Det är ens rättighet att klaga. Det känns ganska självklart. Jag tror att de flesta butiker räknar med att folk inte orkar lämna tillbaka mindre grejer. Men man vill väl inte bli överkörd, säger Olof.

Hörluren glappade efter en dag

Olof har gått tillbaka och klagat många gånger. Senaste gången gällde det ett par trådlösa hörlurar.
– Jag frågade vad som gällde om jag ångrade mig eftersom de var rätt dyra. Killen sa att det var okej att lämna tillbaka dem, bara jag inte förstörde kartongen.
    Efter en dag började ena hörluren glappa så Olof pusslade ihop kartongen igen och gick tillbaka. Det var inga problem.
    – Jag fick frågan om jag ville byta till ett par andra men jag kände att jag hellre ville ha pengarna tillbaka. Det kändes inte som ett bra köp, de var för dyra.

Den efterlängtade projektorn var bara en hdmi-kabel

Olof har även klagat när han handlat på nätet. Han berättar om när han beställde en projektor, duk och en hdmi-kabel på nätet. Han fick vänta en månad och när han hämtade det efterlängtade paketet insåg han att det bara innehöll kabeln. Projektorn var tydligen slut och de inväntade fortfarande leverans.
    – Så då ringde jag och sa att jag ångrat mig och ville ha pengarna tillbaka. Och det gick bra. Jag köpte projektorn på ett annat ställe istället.

Blev dumförklarad när han klagade

Oftast är det inga problem att klaga men det har hänt att han har blivit dåligt bemött när han var yngre.
    – Jag skulle lämna tillbaka ett tv-spel för ett par år sen som det var repor på och då minns jag att jag blev dumförklarad.
    I slutändan fick han som han ville men det var struligt.

Tekniska prylar är viktigare än kläder

De gånger Olof inte klagar är när det inte är så dyrt.
    – Ibland är jag lite lat och känner att jag hellre kan köpa nåt nytt.
    Han är inte heller så kräsen när det gäller kläder men om det är några tekniska prylar är det viktigare.
    – Det får inte vara några döda pixlar eller nåt. Då går jag tillbaka direkt. För det lönar sig att klaga. Absolut!

I artikeln "Klaga rätt när du är missnöjd" kan du läsa om hur du tar tillvara på dina rättigheter och klagar på rätt sätt.

Senast granskad: 2013-02-07